بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی یا پلاستیکی ابزاری است که از آن برای بستن و مهارچند آیتم،کابل یا وسیله در کنار یکدیگر استفاده می کنند. به دلیل سهولت در استفاده ،قیمت مناسب و اتصال محکم، بست کمربندی پلاستیکی ابزاری منحصربه فردی است و کاربرد بسیار گسترده ای در میان صنایع مختلف از جمله خودروسازی و ساخت و ساز دارد.

شرکت توماس و بت اولین تولید کنندگانی هستند که درسال 1958 تحت برند تجاری Ty-Rap این ابزار مفید و پرکاربرد را تولید کردند .هدف از تولید بست زیپی در ابتدا برای مهار کابل های هواپیما بود که با گذشت زمان با توجه به نیاز بازار شکل اولیه بست تغییر کرد و امروزه در شکل، رنگ و اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود.

بست پلاستیکی که معمولا از جنس نایلون ساخته می شود متشکل از یک قسمت نواری انعطاف پذیر همراه با دنده هایی است که به ضامن گیر می کند تا مکانیسم بستن اتفاق بی افتد. با کشیدن قسمت نواری آزاد می توان بست را سفت کرد. در طراحی برخی از بست ها قسمتی وجود دارد که با فشار دادن آن می توان ضامن بست را آزاد وآن را باز کرد.

با توجه به کاربرد بست کمربندی پلاستیکی در صنایع مختلف بست های متفاوتی در رنگ، شکل و اندازه های مختلف در بازار وجود دارد. برای افزایش مقاومت در برای اشعه مضر خورشید یا همان فرابنفش و در جهت محافظت اززنجیره پلیمری و افزایش طول عمر بست در محیط های باز ، در تولید بست از نایلونی استفاده می کنند که حاوی حداقل 2% کربن سیاه است.

از بست های آبی رنگ در صنایع غذایی استفاده می کنند و حاوی فزاینده فلز است که توسط آشکارسازهای فلز صنعتی مشخص می شود. یک نوع بست پلاستیکی قابل شناسایی نیز وجود دارد که در صنایع دارویی، آرایشی و غذایی از آن استفاده می کنند.

در محیط هایی که تابش نور خورشید وجود دارد از بستی کاربرد دارد که از جنس ETFE است. از بست کمربندی های قرمز رنگ که از جنس ECTFE برای مهار کابل پلنوم (کابل برقی) استفاده می کنند.

انواع مختلف بست

بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون 4/6

بست زیپی نایلون 4/6 در برابر  اشعه های مضر خورشید یا همان فرابنفش مقاوم نیست ،به این دلیل از این نوع بست در فضای های سرپوشیده و محیط های داخلی برای جلوگیری از پوسیدگی و کاهش طول عمر آن استفاده می کنند. این نوع بست را معمولا به سفید تولید می کنند و برای استفاده در محیط های داخلی  از هیچ گونه محدودیتی برخوردار نیست.

بست پلاستیکی کمربندی از جنس نایلون 6/6

بست زیپی نایلون 6/6 دربرابر نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار است ،بنابراین در محیط های از این نوع بست استفاده می کنند که تابش مستقیم اشعه فرابنفش و نور خورشید وجود دارد. تولید کنندگان در تولید بست کمربندی نایلون 6/6 از رنگ مشکی استفاده می کنند.

بست پلاستیکی مشکی رنگ که از پلی آمیدی با یک فزاینده سیاه تولید می شود دربرابر اشعه فرابنفش خورشید از مقاومت خوبی برخوردار است.

بهتر است هر دو نوع بست را برای جلوگیری از پوسیدگی و افزایش طول عمر درمحیط های خشک و خنک انبار کرد. بهترین بازه زمانی برای  استفاده از بست کمربندی 30 روز پس از بازکردن بسته بندی محصول است.

مزایا و ویژگی های بست پلاستیکی

  • نصب سریع و آسان: طراحی ارگونومیک نوار انعطاف پذیر استفاده از آن را آسان کرده است.
  • عملکرد بالا: طراحی ضامن مقاومت بالا دربرابر کشش را تضمین می کند.
  • شانه دنده داخلی: طراحی شانه دنده داخلی بستن بهینه بست کمربندی را بدون آسیب به وسیله ای تضمین می کند که با استفاده از بست محکم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست